Nieuws

Houvast voor bedrijven die zoeken naar een hoger doel

Het bedrijfsleven is op zoek naar zingeving. Op veel plekken wordt gesproken over de maatschappelijke bedoeling of ‘purpose’. Hoe voorkom je dat purpose niet meer is dan een goedkope marketingtool? En hoe ontwikkel je een moreel kompas? Purpose – het verhaal van de moraal, het nieuwste boek van Paul Stamsnijder, biedt houvast in drie stappen: purpose geef je vorm met hart, hoofd en handen.

Lees meer »

Purpose: Hype of noodzaak?

In gesprek met Paul Stamsnijder van de Reputatiegroep over zijn nieuwste boek: Purpose – het verhaal van de moraal. Wat is ‘purpose’ precies? Hype of noodzaak? “Er wordt heel vaak over het begrip ‘purpose’ gesproken terwijl voor veel mensen volstrekt onduidelijk is wat het precies inhoudt.”
Luister hier naar het interview.

Lees meer »

Wat voor fonds wil je zijn?

Reputatiemanagement kan het vertrouwen in de pensioensector terugbrengen. Maar wat is de beste manier om aan je reputatie te bouwen? In elk geval meer dan een publiciteitscampagne, stellen experts Ralph van Disseldorp en Marijke Baumann. Het begint met die ene vraag: wat voor pensioenfonds wil je zijn?

Lees meer »

Reputatiegroep versterkt zich met Ralph van Disseldorp

Ralph van Disseldorp start per 1 april aanstaande als partner van de Reputatiegroep. Hij is momenteel nog werkzaam als directeur marketing & communicatie van UMC Utrecht. Van Disseldorp zal zich vooral gaan richten op positioneringsvraagstukken, crisiscommunicatie en issuemanagement, reorganisatie van communicatieafdelingen en communicatie bij verandering.

Lees meer »

Sorrylijst 2018: “Excuses voor ophef werken averechts”

Minister Blok van Buitenlandse Zaken, de raad van commissarissen van ING en treitervlogger Ismail Ilgun trokken in 2018 het boetekleed aan voor de ophef die zij met hun uitspraken hadden veroorzaakt. Opvallend is dat zij geen spijt betuigen voor het achterliggende gedrag, maar voor de gevolgen daarvan. Spijt betuigen voor de ophef blijkt alleen maar meer ophef te veroorzaken, zo blijkt uit de Sorrylijst 2018. De Sorrylijst werd dit jaar voor de tiende keer uitgevoerd door de Reputatiegroep.

Lees meer »

Goede reputatie is strategische asset

Opnieuw legt alle aandacht voor ING en meer algemeen de banken een dieperliggend probleem van de financiële sector bloot. Banken hebben nog steeds geen wezenlijk antwoord op het gebrek aan vertrouwen. Van de publieke opinie, van de politiek en van hun klanten.

Lees meer »

Het voorbeeldgedrag van de dirigent

Het Koninklijk Concertgebouworkest ontslaat chef-dirigent Danielle Gatti (56). Aanleiding zijn meerdere beschuldigingen van ongepast gedrag, bekend gemaakt via een recente publicatie in de Washington Post. Ook zijn er klachten geweest vanuit het orkest zelf. De dirigent kon kennelijk niet van de musici afblijven. De precieze details van wat er achter de coulissen gebeurde blijven – gelukkig – onvermeld.

Lees meer »

Reputatiegroep bestaat 10 jaar!

Met relaties en vrienden stonden we stil bij alle hoogtepunten van de afgelopen jaren en werd een gastlezing verzorgd door prof. dr. Floortje Scheepers. Zie beelden voor een sfeerimpressie.

Lees meer »

Het argument in de samenleving

De top van organisaties is zich steeds meer bewust van het belang van het communicatievak. Overal klinkt de roep om professionalisering: hoe gaan wij efficiënter, effectiever en eenvoudiger om met communicatie? Ter gelegenheid van het tweede lustrum heeft de Reputatiegroep het manifest ‘Het argument in de samenleving’ uitgegeven: een ode aan het optimisme.

Lees meer »

Het ‘onbegrepen’ Oxfam had niet dommer kunnen reageren op misbruikschandaal Haïti

Het is de ergste nachtmerrie die je als humanitaire organisatie kan overkomen. De afgelopen weken kwam Oxfam  in opspraak vanwege seksueel misbruik door hulpverleners in Haïti en Tsjaad. Vorige week kwam ook Artsen zonder Grenzen naar buiten met soortgelijke misstanden binnen hun organisatie. Wangedrag is een sectorbreed probleem voor humanitaire organisaties. Bij Oxfam gebeurde het […]

Lees meer »

Kap met de kernboodschap, en 4 andere adviezen voor een succesvolle dialoog

Het wordt weer een spannend jaar voor de afdeling communicatie. Organisaties hebben de uitdaging om nog wendbaarder, innovatiever en steviger te worden dan de afgelopen jaren. Dat lukt niet alleen, dus moeten stakeholders actief worden betrokken bij de ontwikkeling. ‘De verbinding’ staat op de verlanglijst van bestuurlijk Nederland, en zo komt ‘de dialoog’ terug in […]

Lees meer »