Nieuws

Het argument in de samenleving

De top van organisaties is zich steeds meer bewust van het belang van het communicatievak. Overal klinkt de roep om professionalisering: hoe gaan wij efficiënter, effectiever en eenvoudiger om met communicatie? Ter gelegenheid van het tweede lustrum heeft de Reputatiegroep het manifest ‘Het argument in de samenleving’ uitgegeven: een ode aan het optimisme.

Lees meer »

Het ‘onbegrepen’ Oxfam had niet dommer kunnen reageren op misbruikschandaal Haïti

Het is de ergste nachtmerrie die je als humanitaire organisatie kan overkomen. De afgelopen weken kwam Oxfam  in opspraak vanwege seksueel misbruik door hulpverleners in Haïti en Tsjaad. Vorige week kwam ook Artsen zonder Grenzen naar buiten met soortgelijke misstanden binnen hun organisatie. Wangedrag is een sectorbreed probleem voor humanitaire organisaties. Bij Oxfam gebeurde het […]

Lees meer »

Reputatiegroep versterkt met Frits Hendrikx en Rik Rensen

De Reputatiegroep is versterkt met de komst van twee nieuwe partners. Rik Rensen en Frits Hendrikx zijn per 1 januari 2018 gestart bij het adviesbureau. Zij gaan zich richten op de ondersteuning van bestuurders, communicatiedirecties en -afdelingen op het snijvlak van reputatie, strategie en belangenbehartiging.

Lees meer »

Kap met de kernboodschap, en 4 andere adviezen voor een succesvolle dialoog

Het wordt weer een spannend jaar voor de afdeling communicatie. Organisaties hebben de uitdaging om nog wendbaarder, innovatiever en steviger te worden dan de afgelopen jaren. Dat lukt niet alleen, dus moeten stakeholders actief worden betrokken bij de ontwikkeling. ‘De verbinding’ staat op de verlanglijst van bestuurlijk Nederland, en zo komt ‘de dialoog’ terug in […]

Lees meer »

Joegoslavië-tribunaal verbijstert met communicatie na zelfmoord Praljak

‘Ik heb net gif ingenomen.’ Soms gebeurt het ondenkbare. De voormalige Bosnisch-Kroatische generaal Slobodan Praljak hoort gisteren dat hij wordt veroordeeld tot twintig jaar cel vanwege oorlogsmisdaden tegen Bosnische moslims: moord, etnische zuiveringen, marteling en verkrachting. Het vonnis van de rechter wordt live uitgezonden op de Kroatische staatstelevisie. Voor het oog van de wereld slaat […]

Lees meer »

Reputatiegroep steunt Centrum voor Strategische Communicatie van Logeion

De Reputatiegroep gaat een partnerovereenkomst aan met het Centrum voor Strategische Communicatie (CSC) van beroepsorganisatie Logeion en de daarbij behorende leerstoel. We steunen het CSC vanuit de overtuiging dat de verbinding van wetenschappelijke kennis met inzichten uit de dagelijkse praktijk cruciaal is voor de ontwikkeling van het vak.

Lees meer »

Stakeholdermanagement: start met wie

De toegenomen transparantie heeft de wereld van overheden, non-profitorganisaties en bedrijven een stuk spannender gemaakt. Door social media is informatie breed toegankelijk geworden. Stakeholders zijn mondiger dan ooit. In de netwerksamenleving is vertrouwen niet meer vanzelfsprekend: winnen doe je niet solo, maar samen.

Lees meer »

De vent is de tent

Reputatie is hot! Het vertrouwen in veel ondernemingen en hun management is de laatste tijd dieper gedaald dan ooit. Terwijl de reputatie van een organisatie minstens zo belangrijk is als haar producten of diensten. Organisaties van naam en faam slagen er immers beter in om klanten, investeerders en medewerkers aan te trekken. Bovendien zijn zij beter in staat crises te overleven.

Lees meer »

Het merk is dood, leve het merk

Merken komen en merken gaan. Het veranderen van naam, huisstijl en merkwaarden komt steeds vaker voor. Lay’s was ooit Smith’s, TPG Post werd TNT Post en Postbank wordt ING. Maar hoe spectaculair ook, rebranding is geen sinecure want de kosten zijn hoog en de afbreukrisico’s groot. Het managen van een merk is moeilijker dan ooit.

Lees meer »

Aandacht is macht

In de politiek gaat het steeds minder om de inhoud en steeds meer om het effect. De echte strijd wordt niet gevoerd in het parlement, maar in praatprogramma’s. Politiek en journalistiek houden elkaar in een ijzeren greep. Kijk maar naar De Wereld Draait Door, Pauw & Witteman en Pownews. Nieuws is handel, met aandacht als valuta en reputatie als belangrijkste wisselkoers.

Lees meer »

Goed nieuws in kwade tijden

Bedrijven kennen niet alleen goede, maar ook kwade tijden. De besmettingszaak van Coca-Cola, de moordbandencrisis van Ford en Firestone, de geflopte beursgang van World Online, de kinderarbeidkwestie van IKEA: Ondernemingen komen negatief in het nieuws, al dan niet terecht. Crises zijn aan de orde van de dag.

Lees meer »