Met haar praktijkgerichte kennis en innovatie, en diep geworteld in de regio, ontwikkelt Avans zich steeds meer tot een kennis- en innovatiepartner voor organisaties en instellingen in de regio. Door de unieke verbinding tussen onderwijs, onderzoek en innovatie maakt Avans een steeds zichtbaarder verschil bij het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken in de regio.
Deze transformatie van een pure onderwijsinstelling naar een kennisinstelling vraagt om een grondige herpositionering. Dit betekent niet alleen een ingrijpende interne transformatie, maar vormt ook een uitdaging om de traditionele perceptie van een hogeschool te veranderen. Daarnaast bestaat er nog steeds het wijdverbreide idee in de samenleving dat een master aan een universiteit meer status heeft dan een master aan een hogeschool.
Avans grijpt deze nodige herpositionering met vastberadenheid aan. Terwijl ze intern hard werken aan hun rol als kennisinstelling met zichtbare impact, was er ook behoefte aan een verbindend en onderscheidend verhaal.
Onze aanpak
Een cruciale succesfactor lag in de nauwe afstemming en samenwerking tussen de afdeling Marketing & Communicatie en de communicatieadviseurs van de vier Centers of Expertise, die de kern vormen van het praktijkgerichte onderzoek van de hogeschool. Daarom hebben we besloten om het verhaal gezamenlijk te ontwikkelen via meerdere co-creatieve werksessies. Bovendien hebben we de beoogde positionering van Avans verder verhelderd door middel van een benchmarkanalyse en interne en externe interviews. De werksessies omvatten diverse interventies, zoals de archetypenmethode en storyboardtechnieken, om de essentiële elementen voor het verhaal te identificeren. Op basis van al deze inzichten hebben we het verhaal en het identiteitskompas geformuleerd. Daarnaast hebben we een themahuis ontwikkeld om structuur te bieden aan de maatschappelijke thema’s waarop Avans zich als kennisinstelling positioneert.
Impact
Het identiteitskompas en het verhaal hebben geresulteerd in heldere gemeenschappelijke richtlijnen voor de positionering van Avans. De samenwerking tijdens de werksessies heeft geleid tot een dieper begrip tussen alle betrokkenen en heeft de coördinatie van initiatieven vergemakkelijkt. Tot slot zorgde het themahuis voor een gestructureerde aanpak en duidelijkheid omtrent de thema’s waarop Avans zich als kennisinstelling profileert.