De meerwaarde van een moreel kompas – najaarsbijeenkomst Reputatiegroep in Paushuize

Steeds meer organisaties zijn op zoek naar een hoger doel. Bedrijven die handelen vanuit een moreel kompas zijn aantrekkelijkere werkgevers en doen het financieel ook beter. Maar hoe kom je tot een goede ‘purpose’ en is hoe voorkom je dat het niet meer is dan een marketingtool? Daarover spraken we tijdens een feestelijke en inspirerende bijeenkomst met relaties in Paushuize op 20 november. Oprichter en partner Paul Stamsnijder presenteerde deze middag zijn boek ‘Purpose, het verhaal van de moraal’ en deelde zijn visie op het hogere doel van de Reputatiegroep: Samen+, “Geef zonder te onthouden en ontvang zonder te vergeten.”

Vervolgens was het woord aan de nieuwe generatie. Annemarie Rullens van de Reputatiegroep nam ons mee in haar persoonlijke zoektocht naar een hoger doel en student Niels ter Linden plaatste een kritische noot bij het begrip purpose. Daarna volgde een discussie tussen Bernt Schneiders (directeur VSBfonds), Joost Röselaers (theoloog), Viola Peulen (directeur Corporate Communicatie RadboudUMC) en Niels ter Linden, waarbij de vraag centraal stond wat deze ontwikkeling betekent voor de actuele praktijk van bestuurders, toezichthouders en HR- en communicatiedirecteuren. De slotsom? “Purpose draait om geloofwaardigheid, je moet het menen en ook uitstralen.”.

 

Vertrouwd adviseur van bestuurders, toezichthouders en (communicatie)directeuren in strategische veranderingen en samenwerkingstrajecten.