(her)inrichting communicatie

Ontwikkelingen in de samenleving staan nooit stil 

Communicatieafdeling: andere opstelling gevraagd 

Ontwikkelingen in de samenleving op het gebied van digitalisering, globalisering en duurzaamheid volgen elkaar razendsnel op. We leven in een tijdperk waarin organisaties zichzelf telkens opnieuw moeten uitvinden om relevant te blijven voor hun stakeholders. De transitie vraagt in elke organisatie om een structureel andere bijdrage van de communicatiefunctie, de afdeling communicatie, het communicatieteam en van communicatieprofessionals.

Afdelingen marketing & communicatie worden dikwijls geregeerd door de waan van de dag: nieuws en issues bepalen de hectiek. Als leidinggevende kom je er, naast je gewone managementtaken, dan ook nauwelijks aan toe om je afdeling verder te professionaliseren. Herstructureren en reorganiseren doe je er namelijk niet zomaar even bij. Bovendien is het reorganiseren van een afdeling een vak apart; niet alle goede leidinggevenden zijn meteen ook goede verandermanagers.

Hoe de Reputatiegroep jou kan ondersteunen

De Reputatiegroep biedt modulair een gestandaardiseerd aanbod om afdelingen te professionaliseren. We maken graag samen met jou een aanpak op maat die naadloos aansluit bij jou uitdagingen en de door ons samen vastgestelde professionaliseringsvraag.

We bieden vier concrete opties:

1.Quick scan van je afdeling: Met de quick scan maken we in korte tijd een diagnose van een afdeling op basis van een gestandaardiseerde aanpak. Hierbij wordt kwantiteit en kwaliteit van de personele formatie in beeld gebracht, de structuur en een indruk van de cultuur. Op basis hiervan weet je snel hoe het met je afdeling gaat, wat er goed gaat, maar ook wat er voor verbetering vatbaar is. De quick scan bestaat uit drie onderdelen:

    1. De voorfase waarin we financiële, personele en inhoudelijke informatie opvragen en analyseren.
    2. Een dag op de afdeling waarbij we middels gerichte interviews in en buiten de afdeling aanvullende informatie verzamelen.
    3. Rapportagefase waarin we de informatie verwerken en bundelen tot een concreet plan van aanpak
  1. Ontzorgen van de leiding: 
    Na de quick scan zetten we het plan van aanpak om in concrete actie, zodat jij als leidinggevende je handen vrijhoudt voor het managen van de afdeling en andere issues. We staan daarbij garant voor het doorvoeren van een aantal significante en concrete verbeteringen. Denk bijvoorbeeld aan meer verbinding tussen medewerkers, het straktrekken van werkstructuren voor wekelijkse free-publicity of het ingrijpen op lastige personele issues.
  1. Complete reorganisatie: 
    Op basis van de quick scan wordt de conclusie getrokken dat een grondige reorganisatie noodzakelijk is waarbij inhoudelijk, financieel en personeel zwaar ingegrepen moet worden in de afdeling. De Reputatiegroep kan dergelijk maatwerktraject begeleiden of zelfs geheel voor zijn rekening nemen. De module “complete reorganisatie” vergt altijd een maatwerkoplossing en offerte.
  1. Inspiratiesessies en trainingen 
    Wil jij vooral zelf praktisch met je team aan de slag? Vanuit de Reputatiegroep inspireren en begeleiden we teams en bieden we diverse incompany trainingen aan. Denk aan thematische inspiratiesessies, strategische werksessies om te komen tot een (communicatie)plan, maar ook vaktrainingen zoals mediatraining, PR-technieken, stakeholdermanagement, presentatietraining of een crisissimulatie.

 

“We leven in een tijdperk waarin organisaties zichzelf telkens opnieuw moeten uitvinden om relevant te blijven voor hun stakeholders”

 

Wat levert een professionaliseringslag concreet op?

  • Een duidelijke toegevoegde waarde van de afdeling
  • Meer draagvlak voor de afdeling binnen de organisatie
  • Een afdeling die klaar is voor de toekomst
  • Een betere reputatie en dus meer business voor de organisatie

 

Neem contact op

De Reputatiegroep heeft met Arjan HoekRik Rensen en Marieke Quant adviseurs die zelf jarenlang aan het roer hebben gestaan van afdelingen marketing & communicatie. Ze weten wat het is om vol in de wind te staan in een leidinggevende positie en hebben veel kennis en ervaring op het gebied van professionaliseren van afdelingen. Neem gerust vrijblijvend contact op om de opties te bespreken.

“We werken samen met jou aan de communicatieafdeling van de toekomst”