Het bedrijfsleven is op zoek naar zingeving. Op veel plekken wordt gesproken over de maatschappelijke bedoeling of ‘purpose’. Logisch, want wie voor een hoger doel gaat, krijgt niet alleen een sterkere reputatie en meer invloed, maar doet het financieel ook beter. Tegelijkertijd is er geen term die zo vaak verkeerd wordt begrepen. Met alle gevolgen van dien: is het verhaal niet oprecht, dan ligt reputatieschade op de loer. Hoe voorkom je dat purpose niet meer is dan een goedkope marketingtool? En hoe ontwikkel je een moreel kompas? Purpose – het verhaal van de moraal, het nieuwste boek van Paul Stamsnijder, biedt houvast in drie stappen: purpose geef je vorm met hart, hoofd en handen.
Organisaties die niet hun aandeelhouder, maar hun maatschappelijke bijdrage vooropzetten hebben meer succes: ze maken meer winst en trekken talent aan. Maar de lijn tussen succes en falen is dun: consumenten voelen het feilloos aan als bedrijven greenwashen of purpose laten kapen door de afdeling marketing. Paul Stamsnijder laat in Purpose, het verhaal van de moraal zien welke purposeniveaus je kunt onderscheiden.
Stamsnijder: “Bedrijven die in verbinding staan met hun omgeving presteren beter. De meeste organisaties verzuipen echter in hun doelstellingen, ze zijn te veel gefocust op het proces en vergeten het belang van de maatschappelijke visie. Of ze weten wel dat het belangrijk is, maar niet hoe ze er moeten komen. Dit boek biedt dan houvast.”
Purpose, het verhaal van de moraal biedt een kader voor organisaties om een moreel kompas te ontwikkelen. Met praktische tips en inspirerende voorbeelden voor bedrijven, van start-up tot grown-up. Het boek is geschreven door Paul Stamsnijder, oprichter van de Reputatiegroep, en verschijnt op 31 oktober 2019 bij uitgeverij Van Duuren Management.
[foto-met-bijschrift plaatsing_foto=’links’ titel=’Purpose: het verhaal van de moraal’ bijschrift=’Reserveer via ManagementBoek.nl‘]
[/foto-met-bijschrift]