Purpose: Hype of noodzaak?

Purpose: Hype of noodzaak?

Vanaf de burelen van de Reputatiegroep in Utrecht is dit de podcast van deze maand over het nieuwste boek van Paul Stamsnijder van de Reputatiegroep: Purpose – het verhaal van de moraal.

Wat is ‘purpose’ precies? Spreken we hier over oude wijn in nieuwe zakken? Is het een tovermiddel waar geen organisatie meer omheen kan? Of moeten we er juist niet te veel over praten en het gewoon doen?

Stamsnijder: “Er wordt heel vaak over het begrip ‘purpose’ gesproken terwijl voor veel mensen volstrekt onduidelijk is wat het precies inhoudt.”

Leg uit!

 

“Iedereen heeft het over de bedoeling van de organisatie: KLM zegt bijvoorbeeld ‘Moving your world’, Randstad zegt ‘Human forward’ en ABNAMRO heeft het tegenwoordig over ‘Banking for better.’ Dat klinkt allemaal heel mooi….maar wat betekenen deze slogans nu precies? Dat is de kernvraag!”

Oude wijn in nieuwe zakken?

“Ten dele wel natuurlijk. Er bestaat geen organisatie die zonder betekenis is opgericht! Anders heb je geen bestaansrecht. Maar veel organisaties verliezen in de loop van de tijd aan betekenis. Dan raakt de oorspronkelijke bedoeling uit het zicht en zal zo’n organisatie uiteindelijk door ‘spreadsheetmanagers’ worden gerund.”

Als er al zoveel over het begrip ‘purpose’ is gezegd, dan vraag ik me af wat jouw nieuwe boek precies toevoegt.

“Dat zit ‘m in het HOE van het WAAROM….”

Dat klinkt als een toverformule.

“Dat is het niet. Een aantal jaar geleden kwam Simon Sinek met zijn spraakmakende idee over de WHY.  Mensen zullen een product, een service of een idee niet adopteren als ze niet eerst het waarom erachter goed begrijpen. Ondertussen is er veel te weinig aandacht voor de WIE, dat zijn de stakeholders in de samenleving. Dit boek geeft antwoord op de vraag hoe je belanghebbenden binnen en buiten de organisatie actief kunt betrekken bij je diepere bedoeling. Vraag dus niet waarom, start met wie.”

De shareholders tellen niet meer mee?

“Jazeker wel. Die zijn een stem in het geheel. Wie kijkt naar de brede maatschappelijk discussie over de bedoeling van een organisatie die ziet een verschuiving van het shareholder- naar het stakeholder denken.”

Van shareholder first naar stakeholder first?

“Klopt. Wat goed is voor een bedrijf is ook goed voor de samenleving. Zo werd er vroeger vooral gedacht. De organisatie die gewoon zijn geld verdiende, deed het eigenlijk al heel erg goed. Nu is het belangrijk een maatschappelijke positie in te nemen. Met andere woorden: wat goed is voor de samenleving is goed voor het bedrijf. Een omkering van waarden dus. Bestuurders moet zich nu afvragen hoe zij met hun organisatie inspelen op de verwachtingen van die samenleving.”

Luister hieronder naar het vervolg van dit interview over het boek Purpose – het verhaal van de moraal van Paul Stamsnijder in de PODCAST van de REPUTATIEGROEP.