Nieuws

Weet wat er speelt: trendscan & -onderzoek

We weten allemaal dat onze wereld steeds sneller verandert. In het Engels wordt wel gesteld dat wij leven in een VUCA world: volatile, uncertain, complex, ambiguous. Het is de uitdaging om deze dynamiek om te zetten in kansen. Hoe houd je grip op de ontwikkelingen? Hoe speel je effectief in op veranderende wensen en nieuwe […]

Lees meer »

The perfect storm: voorbereiden op crises

Denk jij vanuit jouw organisatie of instelling wel eens na over het ondenkbare? Je kunt natuurlijk niet alles voorkomen. Wel zijn er diverse manieren waarop een organisatie zich zo goed mogelijk kan voorbereiden. 

Iedere crisis is anders, dat leert de coronacrisis ons wel. Wat gebeurt er als je in een perfect storm belandt? Een simulatie op maat zorgt dat je de druk en de spanning van een echte crisis ervaart. Immers: een goede voorbereiding is het halve werk. 

Lees meer »

Samenwerken is het nieuwe concurreren

Steeds vaker zoeken branche-, beroeps-en belangenorganisaties samen naar oplossingen voor de vraagstukken in de samenleving. Een sterke brancheorganisatie vervult dan ook geen bufferfunctie, maar vormt een brug. Door stakeholders proactief te betrekken, kennis van maatschappelijke vraagstukken en te denken vanuit gezamenlijk belang.

Lees meer »

Zonder verhaal heb je niets te vertellen

Een succesvolle presentatie, pitch of interview zit in het bouwen van een goed verhaal. Verhalen worden beter begrepen, langer onthouden en vaker doorverteld. En een verhaal is krachtiger dan een opsomming van kale feiten. Maar hoe kom je tot een goed verhaal?

Lees meer »

De buitenwereld binnen

Organisaties willen, net als wijzelf, hun verbinding met de samenleving versterken. Daarbij staan thema’s als draagvlak, dialoog, de noodzaak om samen te werken en het belang van stakeholders bovenaan de agenda. Dit begint met inzicht. Kortom: het is de uitdaging om de buitenwereld binnen te halen.

Lees meer »

Ben jij een gamechanger?

Het zijn en blijven voorlopig spannende tijden. We zijn dankbaar voor het vertrouwen dat we krijgen van onze opdrachtgevers en blijven dan ook met veel enthousiasme inzetten op de ontwikkeling van ons bureau. Daarom delen we graag onze ambitie: we zijn op zoek naar game changers. Ken jij iemand die binnen dit profiel past, dan horen wij dat graag. Delen wordt zeer gewaardeerd!

Lees meer »

Zomerbericht 2020

De eerste zes maanden van 2020 waren met niets te vergelijken. Het zijn voor iedereen turbulente tijden. De Reputatiegroep is er klaar voor om u te allen tijde in dialoog te brengen met uw stakeholders, uw netwerk te versterken en uw positionering te bekrachtigen.

Lees meer »

VAN STANDPUNT NAAR STARTPUNT

Zonder bedrijfsleven geen samenleving. Het lijkt maar moeilijk door te dringen in Nederland. Het sentiment over het bedrijfsleven is zeer negatief, wat inmiddels leidt tot het mogelijke vertrek van de hoofdkantoren van Shell en Unilever naar Londen. Het is de uitverkoop van de BV Nederland.

Lees meer »

Communicatie in tijden van corona

De coronacrisis houdt de wereld in zijn greep. De roep om goede communicatie klinkt overal. Wat COVID-19 gaat brengen kan niemand voorzien. Hoe pakt u als team, afdeling of organisatie uw communicatie aan? Het is cruciaal om juist in deze tijd steun te bieden aan uw stakeholders – want dat is de reden waarom zij u zullen blijven steunen.

Lees meer »

Statement inzake het coronavirus

Iedereen voelt inmiddels de impact van het coronavirus. Niemand weet wat ons nog te wachten staat en hoe lang het gaat duren.

Om de getroffenen te steunen is het zaak om ruimte te bieden aan de professionals, te luisteren naar de autoriteiten en steun te bieden aan allen die dat nodig hebben. Vanzelfsprekend werken wij ook op basis van de gepaste richtlijnen, maar we zijn wel bereikbaar.

Lees meer »

Checklist coronavirus: denk het ondenkbare

De impact van het coronavirus is ongekend. Veel organisaties treffen maatregelen tegen de verdere verspreiding van COVID-19 in Nederland en het helpen van de slachtoffers. Om u hierbij te helpen, hebben we bijgaande checklist gemaakt, met als motto “Denk het ondenkbare”. Het is een handreiking waarmee u zelf de strategie kunt bepalen. Deze onzekere omstandigheden vragen onconventionele oplossingen.

Lees meer »

Podcast: Over het nut van excuses maken

In gesprek met Paul van Liempt In de lounge van hotel L’Europe in Amsterdam is dit de podcast van deze maand over de geloofwaardigheid van het uitspreken van het mea culpa, oftewel ‘ik beken schuld’. Rik Rensen praat – met het geroezemoes van de gasten op de achtergrond – met journalist, presentator en dagvoorzitter Paul […]

Lees meer »

Reactie Jeroen Bosch Ziekenhuis op uitspraak tuchtcollege vraagt om meer empathie en kwetsbaarheid

Afgelopen week was de uitspraak van het medisch tuchtcollege over de trieste zaak van baby Luna. De baby overleed tien dagen na de bevalling in het Jeroen Boschziekenhuis, in maart 2014. Het medisch tuchtcollege oordeelde dat de betrokken kinderarts “ernstig verwijtbaar heeft gehandeld”. Drie betrokken gynaecologen kregen een waarschuwing. Kortom, een niet mis te verstane uitspraak.

Lees meer »

Houvast voor bedrijven die zoeken naar een hoger doel

Het bedrijfsleven is op zoek naar zingeving. Op veel plekken wordt gesproken over de maatschappelijke bedoeling of ‘purpose’. Hoe voorkom je dat purpose niet meer is dan een goedkope marketingtool? En hoe ontwikkel je een moreel kompas? Purpose – het verhaal van de moraal, het nieuwste boek van Paul Stamsnijder, biedt houvast in drie stappen: purpose geef je vorm met hart, hoofd en handen.

Lees meer »

Purpose: Hype of noodzaak?

In gesprek met Paul Stamsnijder van de Reputatiegroep over zijn nieuwste boek: Purpose – het verhaal van de moraal. Wat is ‘purpose’ precies? Hype of noodzaak? “Er wordt heel vaak over het begrip ‘purpose’ gesproken terwijl voor veel mensen volstrekt onduidelijk is wat het precies inhoudt.”
Luister hier naar het interview.

Lees meer »