Publicaties

‘Exclusieve’ reputatie van duurzame producten staat brede beweging in de weg

In januari lanceerde HAK op de Biobeurs haar plannen voor een biologische strategie. Het groente- en peulvruchtenmerk wil binnen vijf jaar volledig overstappen op biologisch voor de Nederlandse teelt en heeft daarbij als doel om korte metten te maken met het exclusieve karakter van biologisch. Een mooi streven, want de ‘niche’ reputatie van duurzame producten staat de normalisering ervan in de weg.

Meer

DOORBREEK HET GROEPSDENKEN

Groepsdenken is een fenomeen dat leidt tot het collectief nemen van slechte beslissingen om de goede harmonie te bewaren. Zodra kritisch denken vergaat door een drang naar eenheid, ontstaat er een cultuur zonder nieuwe, innovatieve ideeën. Dit leidt tot stilstand of zelfs achteruitgang. Als alle neuzen dezelfde kant op staan, gaat het mis.

Meer

START MET INTERVISIE

Intervisie is stilstaan om vooruit te komen. Het gezamenlijk reflecteren op een ingebrachte casus helpt adviseurs te begrijpen, reflecteren en beter advies te geven. Het oplossen van problemen vraagt niet om kant en klare antwoorden maar om het doorgronden van het vraagstuk, met waardevolle opbrengst als gevolg.

Meer

ZOOM VERDER UIT

Soms zit je zo dicht op een vraagstuk dat je de omgeving waarin het zich afspeelt niet meer overziet. Door het innemen van helikopterview creëer je afstand om bepaalde zaken overstijgend te bekijken. Behoud de ruimte om scenario’s uit te denken en uit te diepen. Hippie-schrijver Stewart Brand ging je voor toen hij de revolutie in de zestiger jaren voelde opkomen.

Meer

OMSCHRIJF JE MISSIE

Professionele adviseurs gaan professioneel om met hun eigen ontwikkeling. Een passend instrument daarvoor is het POP: het persoonlijk ontwikkelplan. Het is het kompas voor een succesvolle loopbaan.

Meer

Wees zuinig met het woord crisis

Afgelopen jaar werd het woord crisis zo snel, zo gemakkelijk en zo vaak clichématig gebruikt, dat het begrip is uitgehold.

Meer

STEL DE RISICOVRAAG

Als je alleen zekerheid wilt, ben je in de wereld van ondernemers aan het verkeerde adres. Wie in een adviesbureau wil participeren, doet er goed aan om goed na te denken over de eigen risicobereidheid. Een risico kan een bedreiging zijn of juist een mogelijkheid voor ontwikkeling. Als je weet welke onzekerheid je voor zelf accepteert, ben je pas echt een ondernemer.

Meer

WERK SAMEN VOORUIT

Het ‘imposter syndrome’ is een bekend verschijnsel voor veel adviseurs. Het gevoel dat je omgeving je hoger inschat dan je werkelijk bent, is meer dan ongemakkelijk. Verlicht die druk door je kwetsbaarheid te erkennen. Je bent tenslotte niet voor niets in de positie waar je je nu in bevindt.

Meer

ERKEN JE KWETSBAARHEID

Het ‘imposter syndrome’ is een bekend verschijnsel voor veel adviseurs. Het gevoel dat je omgeving je hoger inschat dan je werkelijk bent, is meer dan ongemakkelijk. Verlicht die druk door je kwetsbaarheid te erkennen. Je bent tenslotte niet voor niets in de positie waar je je nu in bevindt.

Meer