Publicaties

OEFEN IN OEFENEN

De kortst mogelijke weg naar de top bestaat niet. Succes is niets zonder hard werken. Malcolm Gladwell stelt in zijn boek Outliers dat professionals succesvol worden in hun vakgebied omdat zij minstens 10.000 uur hebben geoefend.  

Meer

ONTWIKKEL GOEDE GEWOONTEN

In persoonlijkheidsontwikkeling gaat het vaak over wat persoonlijkheidsethiek wordt genoemd. Maar om je eigen leiderschap duurzaam te versterken, is het fenomeen karakterethiek effectiever. Door goede gewoonten te ontwikkelen, kun je worden wie je bent.

Meer

Waterschappen moeten zich voorbereiden op stormachtige publieke positie

Vandaag zijn naast de Provinciale Staten ook waterschapsverkiezingen. Een verkiezing van organisaties die vaak in de luwte konden opereren en nu in toenemende mate in de schijnwerpers komen te staan.

Meer

ONTDEK NIEUWE BUBBELS

Van adviseurs wordt verwacht dat zij een netwerk opbouwen. Je bent wie je bent, is het idee. Maar hoe bouw je een netwerk op? Niet door je te richten op de inner circle.

Meer

BEWAAK DE STILTE

Ongemakkelijke stilte is misschien wel het meest oorverdovende geluid wat er bestaat. Het zoeken naar woorden kan menig mens verleiden tot een woordenwaterval aan nutteloze informatie. In het ongemak zit juist kracht. Probeer eens een punt te zetten, de stilte te omarmen en ontdek dat het meer oplevert dan je misschien in eerste instantie denkt.

Meer

BOUW EEN LOOPBAAN

Sommige adviseurs meten succes af in termen van harde criteria waarbij extrinsieke motivatie de boventoon voert. Toch is juist de intrinsieke gedrevenheid bepalend als je een zinvolle bijdrage wil leveren in een maatschappelijke loopbaan.

Meer

VERGEET JE VOOROORDEEL

Adviseren heeft twee kanten, die niet zonder elkaar kunnen. Aan de ene kant de voorkant, waarbij de nadruk ligt op het transactionele. Hierbij ligt de nadruk op het zakelijke, de orde en wat zichtbaar wordt. Aan de andere zijde staat het transformationele centraal, waarbij het accent ligt op het morele, het onvoorspelbare en wat onzichtbaar is. Beide perspectieven zijn nodig om tot evenwichtig advies te komen.

Meer

WORD COMPLEET ADVISEUR

Uiteindelijk wil iedereen betekenisvol werk doen. Maar hoe spelen we in op de complexiteit van een razendsnel veranderende omgeving? Dat het moeilijk is, weten we al lang. Dat advies hierbij kan helpen, weten we allang. Maar wat is goed advies?

Meer

‘Exclusieve’ reputatie van duurzame producten staat brede beweging in de weg

In januari lanceerde HAK op de Biobeurs haar plannen voor een biologische strategie. Het groente- en peulvruchtenmerk wil binnen vijf jaar volledig overstappen op biologisch voor de Nederlandse teelt en heeft daarbij als doel om korte metten te maken met het exclusieve karakter van biologisch. Een mooi streven, want de ‘niche’ reputatie van duurzame producten staat de normalisering ervan in de weg.

Meer