Publicaties

Ben jij een gamechanger?

Het zijn en blijven voorlopig spannende tijden. We zijn dankbaar voor het vertrouwen dat we krijgen van onze opdrachtgevers en …

Meer

Zomerbericht 2020

De eerste zes maanden van 2020 waren met niets te vergelijken. Het was een bizarre periode, maar we zijn dankbaar …

Meer

Van standpunt naar startpunt

Zonder bedrijfsleven geen samenleving. Het lijkt maar moeilijk door te dringen in Nederland. Het sentiment over het bedrijfsleven is zeer …

Meer

We zijn niet op zoek naar een nieuw normaal, maar naar een nieuwe moraal

Purpose’ was het sleutelwoord van het pre-coronatijdperk. Economische voorspoed gaf ons ruimte om na te denken over werken vanuit waarden en hogere doelen. Niet winst, maar de moraal zou het vertrekpunt moeten zijn van iedere organisatie. Maar wat is er na drie maanden corona nog over van moreel leiderschap? Collega Sarah Valkering stelt dat we niet op zoek zijn naar een nieuw normaal, maar naar een nieuw moraal.

Meer

Beeldenvernietiging werkt averechts

Dat recent het beeld van Piet Hein in Delfshaven is beklad, illustreert hoe contextbepaald reputatie is. Piet Hein was zelf als kind een slaaf aan boord van de Spaanse Vloot, vocht tegen Spanje voor de vrijheid, trok zich het lot van de Afrikanen aan en was kritisch over de tot slaaf gemaakte Indianen in Amerika. Nu zouden ze hem een vrijdenker noemen. Maar als zeeheld wordt hij over een kam geschoren met controversiële zeehelden als Witte de With. Een zeeheld wordt gezien als slavenhandelaar, dus dat roept evenzo karikaturale reacties op. Over de averechtse werking van de beeldenvernietiging en het bestrijden van discriminatie met redelijkheid schreef collega Paul Stamsnijder een blog voor Marketingtribune.

Meer

De bevrijding van de koning

De toespraak die Willem-Alexander gisteravond hield bij de Dodenherdenking op de Dam, raakte. De leegte symboliseerde de afwezigheid van het verleden. “Hier stond een koning zonder publiek, zonder autocue en met alle ruimte voor een persoonlijke boodschap en de juiste toon om geschiedenis te schrijven” aldus collega Paul Stamsnijder in zijn blog voor Adformatie.

Meer

De zucht van Rutte die alles zei

Al in de aanloop naar de persconferentie vanavond wist Nederland dat er teleurstelling zou zijn. We zagen een zorgelijke, serieuze en diepdonkerblauw-gedaste premier met een groot dilemma: de strijd tussen de vrijheid van de een en de gezondheid van ons allemaal. Rutte had weinig zoets weg te geven. En dat terwijl mensen snakken naar een shot oxytocine. Maar in een land tussen hoop en vrees heeft een krachttaal geen zin. In zijn blog voor Adformatie stelt collega Paul Stamsnijder dat er dan maar één communicatiestrategie is: verwachtingen temperen.

Meer

Communicatie in tijden van corona

Communicatie in tijden van corona De coronacrisis houdt de wereld in zijn greep. De roep om goede communicatie klinkt overal. …

Meer

Wie wil inspelen op een crisis, denk het ondenkbare

Wat twee weken terug nog door velen een ‘zware griep’ werd genoemd, is nu een erkende pandemie. Een situatie die laat zien hoe verschillend organisaties handelen in tijd van crisis. In het vakgebied issue- en crisismanagement zou je onderscheid kunnen maken tussen de ‘reactieven’ en de proactieven’. Waar ‘reactieven’ de noodzakelijk aanpassingen doen, nemen de ‘proactieven’ liever een maatregel te veel.

Meer