STAKEHOLDERONDERZOEK & MONITORING 

Haal de buitenwereld binnen 

Met stakeholderonderzoek haal je de buitenwereld binnen

Organisaties worden vandaag de dag stevig uitgedaagd om zich passend tot hun stakeholders te verhouden. Ze worden geconfronteerd met verschuivende waarden, uiteenlopende belangen en kritische meningen. Dat doet een stevig beroep op hun sensitiviteit, flexibiliteit en positie. Maar hoe houd je grip op je reputatie in een continu veranderende omgeving?

De Reputatiegroep helpt organisaties en hun bestuurders door hen inzicht te geven in de belangen, verwachtingen en percepties van stakeholders. Via verschillende methodieken – kwalitatief of kwantitatief – halen we voor onze opdrachtgevers de buitenwereld binnen. Dit levert niet alleen data en inzichten op, maar vooral begrip van de beelden en verwachtingen van stakeholders. En dat is noodzakelijk om bewust-bekwaam de verbinding met stakeholders te leggen.

In onze visie is onderzoek altijd maatwerk. Afhankelijk van de behoeften, ambities en gewenste inzichten ontwikkelen we een passende aanpak. Dat kan de ‘koninklijke route’ voor stakeholderonderzoek zijn. Of een meer pragmatische aanpak. Uitgangspunt is altijd de informatiebehoefte van de opdrachtgever. Stakeholderonderzoek is immers geen doel op zichzelf, maar een strategisch middel dat richting en concrete handvatten biedt bij de uitdagingen waar de organisatie voor staat. En niet te onderschatten: een stakeholderonderzoek toont dat de organisatie waarde hecht aan de visies en meningen van belanghebbenden. Naast richting en handvatten, levert een onderzoek dus ook goodwill op.

“Stakeholderonderzoek is geen doel op zichzelf, maar een strategisch middel dat richting en concrete handvatten biedt”

 Een stakeholderonderzoek kan antwoord geven op o.a. de volgende vragen:

  • Welke beelden en verwachtingen hebben stakeholders van ons? Hebben we hierbij alle relevante stakeholders scherp in beeld?
  • Is er een gap tussen de beelden in de buitenwereld en onze eigen ambities?
  • In hoeverre zijn onze strategie en (bestuurlijke) ambities in lijn met de nieuwe realiteit van ons speelveld?
  • Hoe staan onze eigen medewerkers tegenover onze ambities en dragen zij bij aan de gewenste reputatie?
  • Op welke thema’s vinden stakeholders dat wij ons moeten richten? Wat zijn in hun ogen de thema’s waarop wij onze impact kunnen vergroten?
  • Welke issues spelen er en vormen mogelijk een (reputatie)risico? Wat zijn de visies, verwachtingen en belangen van stakeholders rond het issue?
  • Wat is de impact van onze (communicatie-)programma’s op onze reputatie?
  • Welke prioriteiten moeten wij leggen bij het ontwikkelen van nieuwe strategieën?

 

 Een greep uit de mogelijkheden:

  • Krachtenveldanalyse | Hoe ziet ons speelveld eruit?
  • Reputatieonderzoek | Wat zijn de beelden en verwachtingen in de buitenwereld?
  • (Dubbele) materialiteitsanalyse | Hoe maken wij positieve impact?
  • Risico- en issuemonitoring | Wat zijn de reputatierisico’s voor onze organisatie?
  • Intern draagvlakonderzoek | Hoe staan medewerkers tegenover onze ambities? 

Neem contact op

Meer weten over stakeholderonderzoek en -monitoring? Neem gerust vrijblijvend contact op met Majorie Dijkstra , Joke Thijssen of Wilco Wigboldus.

Stakeholderonderzoek biedt inzicht in hoe de buitenwereld over een organisatie denkt