Werk met betekenis
VERGEET JE VOOROORDEEL
Adviseren heeft twee kanten, die niet zonder elkaar kunnen. Aan de ene kant de voorkant, waarbij de nadruk ligt op het transactionele. Hierbij ligt de nadruk op het zakelijke, de orde en wat zichtbaar wordt. Aan de andere zijde staat het transformationele centraal, waarbij het accent ligt op het morele, het onvoorspelbare en wat onzichtbaar is. Beide perspectieven zijn nodig om tot evenwichtig advies te komen.
WORD COMPLEET ADVISEUR
Uiteindelijk wil iedereen betekenisvol werk doen. Maar hoe spelen we in op de complexiteit van een razendsnel veranderende omgeving? Dat het moeilijk is, weten we al lang. Dat advies hierbij kan helpen, weten we allang. Maar wat is goed advies?
DOORBREEK HET GROEPSDENKEN
Groepsdenken is een fenomeen dat leidt tot het collectief nemen van slechte beslissingen om de goede harmonie te bewaren. Zodra kritisch denken vergaat door een drang naar eenheid, ontstaat er een cultuur zonder nieuwe, innovatieve ideeën. Dit leidt tot stilstand of zelfs achteruitgang. Als alle neuzen dezelfde kant op staan, gaat het mis.
START MET INTERVISIE
Intervisie is stilstaan om vooruit te komen. Het gezamenlijk reflecteren op een ingebrachte casus helpt adviseurs te begrijpen, reflecteren en beter advies te geven. Het oplossen van problemen vraagt niet om kant en klare antwoorden maar om het doorgronden van het vraagstuk, met waardevolle opbrengst als gevolg.
ZOOM VERDER UIT
Soms zit je zo dicht op een vraagstuk dat je de omgeving waarin het zich afspeelt niet meer overziet. Door het innemen van helikopterview creëer je afstand om bepaalde zaken overstijgend te bekijken. Behoud de ruimte om scenario’s uit te denken en uit te diepen. Hippie-schrijver Stewart Brand ging je voor toen hij de revolutie in de zestiger jaren voelde opkomen.
OMSCHRIJF JE MISSIE
Professionele adviseurs gaan professioneel om met hun eigen ontwikkeling. Een passend instrument daarvoor is het POP: het persoonlijk ontwikkelplan. Het is het kompas voor een succesvolle loopbaan.
STEL DE RISICOVRAAG
Als je alleen zekerheid wilt, ben je in de wereld van ondernemers aan het verkeerde adres. Wie in een adviesbureau wil participeren, doet er goed aan om goed na te denken over de eigen risicobereidheid. Een risico kan een bedreiging zijn of juist een mogelijkheid voor ontwikkeling. Als je weet welke onzekerheid je voor zelf accepteert, ben je pas echt een ondernemer.
WERK SAMEN VOORUIT
Het ‘imposter syndrome’ is een bekend verschijnsel voor veel adviseurs. Het gevoel dat je omgeving je hoger inschat dan je werkelijk bent, is meer dan ongemakkelijk. Verlicht die druk door je kwetsbaarheid te erkennen. Je bent tenslotte niet voor niets in de positie waar je je nu in bevindt.
ERKEN JE KWETSBAARHEID
Het ‘imposter syndrome’ is een bekend verschijnsel voor veel adviseurs. Het gevoel dat je omgeving je hoger inschat dan je werkelijk bent, is meer dan ongemakkelijk. Verlicht die druk door je kwetsbaarheid te erkennen. Je bent tenslotte niet voor niets in de positie waar je je nu in bevindt.